Nyhetsbrev – Julen 2022

UTDELING AV RISSEKKER

Tusen takk til alle som sendte penger til rissekker til eget fadderbarn. Noen også til spesielt trengende familier.

Tusen takk til alle som har sendt hyggelige meldinger og ønsket meg god tur, fint opphold, takket for jobben osv. Det er så oppløftende når dere viser interesse for jobben vi gjør. Ikke hatt anledning til å svare på alle meldinger, og sender derfor en samlet takk til alle sammen.

NYE FADDERBARN

Gatebilde fra Gambia

Det er mange av de unge som slutter på skolen nå. Mulig den lange perioden hvor skolene var stengt på grunn av korona er en årsak. Det er nok ikke lett å ta igjen alt det forsømte. De har ikke hatt noen mulighet til å følge undervisning på nett, slik som noen andre land har tilgang til. De fleste synes det er litt pinlig å måtte gå året om igjen, og da er det enkleste bare å slutte.

Mange flytter også. Alt er blitt så dyrt i Gambia, som i resten av verden.  Som Paal sa en gang: «Ingen har det de trenger i Gambia». Nå er det enda verre.

Til de av dere som har mottatt forespørsel om å sponse ett nytt barn, da tidligere fadderbarn har sluttet på skolen eller flyttet, har vi bare mottatt positive tilbakemeldinger om at dere fortsetter som fadder. Mange av deres nye fadderbarn kommer fra disse hjemmene som beskrevet ovenfor. Tusen, tusen takk.

KUN DE VIRKELIG TRENGENDE

Ivrig elev

Vi plukker kun ut fadderbarn fra familier som er virkelig trengende. I flere informasjoner går det fram at både mor og far er i arbeide, men det betyr absolutt ikke at de har en grei inntekt. Mødrene lager ofte noe mat hjemme og selger ved et lite bord på gata eller de dyrker grønnsaker for eget bruk og salg. Dette er svært dårlig inntekt. Fedrene har gjerne til og fra jobb som murer eller sjåfør. Det kan gå dager og uker uten at de får noe å gjøre. Våre lærere og medarbeidere vet forholdene til alle familiene i området, og vi er alltid hjemme hos dem før de blir godkjent som våre fadderbarn.

I Gambia er det mest vanlig å bo sammen i storfamilier, med besteforeldre, onkler og tanter – og alle deres etterkommere. De som ikke har denne muligheten, må leie husvære. Det er en stor ekstra kostnad, som de færreste har råd til. Når huseier ikke mottar husleien, blir de kastet ut. Det er mange av dem. Vi har besøkt flere familier nå som bor under veldig kummerlige forhold. Også på grunn av ekstremt mye regn denne sommeren må barna nå vokse opp i hus med nedraste vegger og i blikkskur.

                                                                            

LEAP LEARNING

Vi benytter Leap Learning https://leaplearning.no på førskolen vår. Alle trinn på førskolen får benytte dette unike verktøyet. Vi er nå innvilget støtte til å utvide med 2 nye klasserom, som også skal innredes for denne undervisningsformen. Dette blir også et ekstratilbud til de som har gått over på barneskole og ungdomsskole.

  • I en undersøkelse gjort av FN blir det slått fast at; mer enn 617 millioner barn og unge i skolealder får aldri grunnleggende kunnskaper i matematikk og lesning. Ikke uventet er forholdene verst i Afrika sør for Sahara (deriblant Gambia). Der kommer 88 prosent av alle som er barn eller ungdommer i dag, til å bli voksne uten å ha oppnådd tilfredsstillende ferdigheter i lesing. De peker på årsaker som;  
  •  Mange skoleelever lider under underernæring og dårlig helse.                                   
  • Hjemmemiljøet barna vokser opp i, er ofte så fattig og elendig at de ofte er fysisk og mentalt underutviklet når de møter på skolen.                                                  
  • Kvaliteten på undervisningen er lav i mange land, altfor mange lærere mangler selv utdannelse.                                                                                                           
  • I enkelte land i Afrika sør for Sahara er det ikke uvanlig at lærerne skulker jobben.

Barna i Gambia har heller ikke fritidsaktiviteter, og ingen leker. De lærer ikke å bli kreative. På Leap Learing må du utfordre din kreativitet. LL består i tillegg til mange hundre apper også «stasjoner» rundt i rommene med puslespill og andre oppgaver som eleven må løse. Det er ikke en tradisjonell lærer til stede i LL, men en tilrettelegger (som i utgangspunktet er våre lærere). Barna skal utvikle seg i eget tempo etter sine egne ferdigheter. Du får ingen hjelp av tilrettelegger til å løse oppgaven, men må prøve igjen til du har funnet ut av det. Læringsprosessen går derfor ikke fortere, for den enkelte, enn at hver enkelt kan henge med.

Leap Learning

Kjøkken på skolen

I tillegg til utvidelse av Leap Learning, til å gjelde alle våre studenter, jobbes det også med støtte til å sette opp et enkelt kjøkken, hvor det kan lages et enkelt måltid til våre elever. I Gambia går elevene på skolen i 2 skift. De som går på ordinær skole på formiddagen, kan komme til oss og Leap Learing på ettermiddagen. Ettermiddagselevene kan komme til oss på formiddagen. De må derimot ha et enkelt måltid mat mellom disse to oppmøtene. Det er ofte ikke noe mat i hjemmet på denne tiden av dagen – om det blir mat i det hele tatt. Mange har også lang vei til skolen, og kan ikke gå hjem i pausen.

Blant våre familier er det ingen som har kjøkken eller kjøleskap. All mat lages ute over bål, og tar lang tid. De fleste måltider består av ris og noe fisk. Det er derfor ikke mulig for barna og ta en brødskive eller en tallerken med Honny Korn, dersom de blir sultne.

Entreprenørskap med Leap Learning

Vi har flere ideer om hvordan utdanne våre nåværende og tidligere elever:

Entreprenørskapslaben er et helt nytt konsept utviklet av Leap Learning og Africa StartUp. Altså spesielt med tanke på entreprenørskap i Afrika. Konseptet dekker et komplett pensum med sentrale forretningsprinsipper og engasjerer studentene i alt fra hvorfor og hvordan man starter en bedrift, til markedsføring, kontrollere penger og å lage en handlingsplan. Lab-en er et inspirerende rom å dirigere veldig praktisk og jordnær opplæring for grasrot- til middels entreprenørskapsstudenter. Den passer for alle aldre, og kan brukes til gruppearbeid så vel om individuell læring.

Skolepulter / Klasserom

Fra og være grå og triste har vi malt alle skolepulter i mange fine farger. Vi har også mottatt 20 stoler og pulter i gave fra en dame/organisasjon i Gambia.

Vi har også malt inne i klasserom, og ute på veggene etter at regnet hadde fart dårlig med uteveggene våre i den harde regntiden i år.

Deler av nedrast mur – bygd opp igjen

Under regntiden, som har vært voldsom dette året, falt 20 meter av muren rundt skolegården ned. Dette var en ugift vi ikke hadde medregnet. Oppfordring på Facebook om å støtte oppbyggingen gikk over all forventning. Vi var straks i gang med å mure nye blokker til den 2 meter høye muren, men oppbyggingsarbeidet måtte la vente på seg på grunn av at grunnen fortsatt var gjennomvåt til langt ut i november. Nå er muren imidlertid på plass igjen, takket være alle dere som gav penger til mur-innsamling

Skolepultene males
Nedrast mur - bygget opp igjen

Gløden etter Sohna

Hugsar de at eg skreiv om Sohna, som døde i sommar, berre tolv år gamal, av skade på hjarteklaffen? Eg har eit sterkt minne av henne etter at vi forsøkte å redde livet hennar då vi var i Gambia i mars. Eg gløymer aldri meldinga eg fekk; «Sohna is gone»💔

Jarra, Vigdis og Saffiatou
Jarra, Vigdis og Saffiatou

Under våre treff med Sohna vart vi kjent med søstra, Saffie og veninna Jarra. Paal, Berit og eg la fort merke til at dei to unge jentene var ressurssterke. Dei fortalte oss begeistra at interessa for teknologi hadde dei fått gjennom dataundervisning hjå oss. Dei var svært takksame. Det er slike jenter vi må satse på og løfte, så vi spurte om dei kunne tenke seg å undervise på skulen. «It’s a dream come true», sa dei rørt. Dette er eit eksempel på fordelen med å vera ein liten organisasjon med eit stort hjarta. Vi skaper handling og endring kan skje raskt. Saffie og Jarra har fått opplæring i Leap Learning og eg godt i gang med

undervisning. Frå januar av skal dei, saman med ei tredje entusiastisk nyansatt, Fatoumatta, byrja på lærerskulen.

Det var eit gledeleg gjensyn med Saffie og Jarra då eg kom tilbake til Gambia i slutten av november. Bildet fortel kor glade vi er! Men før bildet holdt vi rundt kvarandre og felte tårer for Sohna.

Den tolv år gamle Sohna døde ikkje forgjeves. Det er på grunn av møte med ho at vi har fått Saffie og Jarra til skulen vårt. Sjølv den korte stunda Sohna fekk på jorda, skapte meining. Gløden hennar lever vidare i våre nye, sprudlende lærere. Det merkes på borna.

Ny giv på Heartlift skulen!

Aldri sidan vi opna i 2018, har skulen vore finare. Med George i spissen som rektor og dei nye jentene vi har ansatt, jobbar dei svært godt saman. Dei er eit team som stråler. Det merkes. I alle klasserom var det ryddig og reint og fint tilrettelagt for læring. Då eg kom ned hadde Berit allereie vore der i fire veker og Berit imponerer meg alltid med alt som var blitt gjort på den tida.

Eg kom saman med 26 damer som deltar i kurskonseptet « Destinasjon glede» leia av kunstnar Bjørg Thorhallsdottir. Destinasjon glede damene  fekk oppleva skulen, lokalmiljøet, vi reiste heim til fleire familiar med rissekker, mange av dei vart fadder og dei fekk møta borna. Sterke møter og inntrykk.

Berit allereie vore der i fire veker og Berit imponerer meg alltid med alt som var blitt gjort på den tida.

Eg kom saman med 26 damer som deltar i kurskonseptet « Destinasjon glede» leia av kunstnar Bjørg Thorhallsdottir. Destinasjon glede damene  fekk oppleva skulen, lokalmiljøet, vi reiste heim til fleire familiar med rissekker, mange av dei vart fadder og dei fekk møta borna. Sterke møter og inntrykk.

Kristin prøver ut noen apper i Learp Learning, med hjelp av elevene
3 glade jenter
Leap Learning
Leap Lerning var like interessant for de norske voksne.

Vi møtte blant anna ein liten gut som hadde fått ei flis med glo på inn på auga for eit år sidan. Auga var betent og han hadde smerter. Det er stort engasjement no for å hjelpa han.

Skulen arrangerte Simba fest til begeistring og elevene både song og dansa for oss. Stort sett heile landsbyen i Brufut kom til skulen og vi er glade for at dei føler samhold til Heartlift. Det var herleg å oppleva dei norske damene som dansa saman med lærarane våre og lokale kvinner.

Her er nokre tilbakemeldingar:

  • Opplevelsen av å komme til Heartlift var overveldende nydelig. Var så godt å komme inn i en oase hvor jeg opplevde at barna trivdes å være, hvor de ble sett, hvor det var glede, fantastiske lærere og en eksepsjonell rektor, og en glede over å lære, ikke en frykt for å gjøre feil.
  • Å tenke på at jeg med 90 kr pr måned bidrar litt til fortsettelsen gir meg også glede og håp.
  • Så takknemlig for Berit og Vigdis gir oss alle denne muligheten. (Norunn)
  • TAKK til Vigdis Heartlift og Berit som var tryggheten og roen og som viste oss det fantastiske arbeidet de har gjort med skolen❤️ (Vigdis)

Nokre spontane refleksjoner    

Vi reiser frå det riket landet som ligg i furet vêrbitt ein mørk, våt og grå novemberdag til det fattige solrike landet som ikkje har komne så langt i utviklinga at dei har reist ifrå latteren, smilet og gleda av å vera i livet akkurat slik det er med mørke skuggar i skjul for svolt og sjukdom. Smilet er der. Det er derfor vi reiser for å henta opp igjen denne gløden som ikkje kan tennast sjølv kor mykje vi får og har av fyllstoff i livet. Vi treng detox for å rydda plass til kjenslene som er gøymt og gløymt. Vi skal læra å pusta igjen, gå seint, kjenna på livet som leves utan glasur og der lukka er å kunne eta eit måltid laga på bålet og delt til det ikkje er meir å dela. Kvart riskorn er ei velsigning. Kvar soloppgang det same og når du tel opp om kvelden at du har same antal familiemedlemmer er det ei enorm glede. Ingenting er sjølvsagt. Dei blir sterke av det. Og gleda er ei etterdønning. Ein slags bivirkning. Stakkars folk, seier vi. Sjå kor fine dei er, fattige, eig ingenting anna enn verdigheit. Rake i ryggen med fargerike kjolar, brodert med sjølvrespekt, fattige kvinner, mange undertrykte, men dei løftar dagen, kvar dag, år ut og år inn, utan å kjenne på eigne behov, dei brenn lyset i begge endar men kan aldri brenna ut. Ikkje før døden, for kven skal løfta dei?

Det er vi som er undervegs til destinasjon glede.

Gleda kan opplevast som ein sjeldan fugl før vi kom til dette fattige landet her gleda sitt laust og sjeldne fuglar er kvardagsleg.  Det er eit paradoks at vi har kome så langt i vår utvikling at vi må gå på kurs i mindfulness, pusteteknikk, det å gi blaffen, ha ro og fred med oss sjølve og praktisera å vera gode nok. Og vi har lært av Mahatma Gandhi at «the best way to find yourself is to loose yourself  the service of others» Vi vil så gjerne hjelpe til i ei verd som går av hengslene og første steg er å hjelpa seg sjølv og saman er vi ein flokk med jenter som har våre unike historier der vi veit at livet ikkje alltid er lett sjølv om vi er født på ei gyllen grein på kloden og no er på eit anna kontinent med mørk historie og fattigdom i overflod.

Vi har eit brennande behov for å henta heim  kjensla som ofte blir i skuggen av alt anna. GLEDA

Heartlift engasjementet smittar ♥️  

For femten år sidan møtte eg Linda Veråsdal i Oslo etter foredraget mitt om sosialt entreprenørskap. Linda fortalte om ansvarlig turisme, det skapte begeistring hjå meg og etter kort tid reiste vi til Gambia.

Eg visste då at det var starten på ei historie om engasjement mellom menneske♥️ Heartlift vart skapt.

Eg møtte Berit Løvstad med lang og stødig fartstid i fadderorganisasjonar i Gambia. Vi starta samarbeid med skuleborn og prosjekt for kvinner. Det er mange historier fram til Heartlift skulen opna for fire år sidan. Dataopplæring, mikrolån til kvinner, produksjon av vesker, hjelp til sjuke, som Momodou, født med alvorlig hjertefeil og som etter operasjon på Rikshospitalet, fekk livet i gåve.

Bjørg Thorhallsdottir og Berit Løvstad
Bildet /øverst fra vestre: Bjørg Thorhallsdottir, Berit Løvstad, Linda Veråsdal og Saffiatou Gaye. Foran fra venstre: Mariam Stensvik, George Jassey (rektor), Vigdis Jordal og Fatoumatta Jallow

For tolv år sidan fatta Bjørg Thorhallsdottir interesse og reiste saman med oss og fekk oppleva det fattige landet med den rike menneskelege gleda. Sidan har ho arrangert «happy for Africa», reist tilbake og gitt kunstinspirasjon til kreative sjeler♥️

I fjor møtte eg Mariam Iverine Stensvik, som har far frå Gambia. Hennar første besøk i landet var no saman med dei andre Destinasjon Glede damene🌟♥️

Vi budde hjå Linda på Footsteps Eco Lodge og var ein dag på Heartlift skulen. Den dagen går inn i historia som gledens dag der borna fekk vist kva dei lærer når vi rettar fokus på kvalitet i undervisninga, Leap Learning.

Heile den fattige landsbyen smitta oss med tilstedeværelse, dans og glede♥️🎶🔥 Dei eig ingenting og sparar ikkje på gleda.

Eg er rørt og stolt over iveren og innsatsen til lærarane våre.

Alt startar med engasjement mellom menneske og slik blir det ringar i vatn.

Skolefesten
Skolefesten

Heartlift historia er langt i frå snipp snapp snute.

I all nød og fattigdom kan det virke håpløst. Når vi finn dråpar av håp og omset det til handling skapes bølger av engasjement og eit liv med meining.

Det er så kjekt at fleire av dei som var med til Gambia har lyst å engasjera seg vidare i arbeidet i Heartlift. Saman skapar vi endring. I neste Fadderpost skal vi skriva meir om det. Vi skal også skriva om kva vi skal bruke pengegåva vi har fått frå Fornebu gjenbruk. Vi er svært takksama for engasjement og gåver til foreningen. De skal alle vita at arbeidet vi gjer har store ringvirkningar for mange! Følg med oss!

TUSEN TAKK og vi gler oss til eit nytt år!

Under arrangementet på skulen song vi «one love» ♥️♥️♥️

                                                                               

                                                                        

Skriv en kommentar

Heartlift er en forening med tette bånd til menneskene og prosjektene i Gambia, Vest Afrika. Vi formidler fadderskap til skolebarn.

features

KONTAKT OSS